WEKO3
アイテム
保育および初等教育における幼小接続を目指した〈鑑賞〉についての一考察―保育における〈鑑賞〉の在り方を視点として―
https://akitan.repo.nii.ac.jp/records/21
https://akitan.repo.nii.ac.jp/records/21fb04b6e3-f673-4e69-980b-b418e31e5a17
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
35-6-長谷川 (1.3 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-09-03 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 保育および初等教育における幼小接続を目指した〈鑑賞〉についての一考察―保育における〈鑑賞〉の在り方を視点として― | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | A Study on <Appreciation> of Music aimed at Connects Between Kindergarten and Elementary Schools―From a viewpoint of <appreciation> in childcare― | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 鑑賞|表現|音楽教育|幼児|児童 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | appreciation|expression|Music Education|infant|childhood | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
長谷川, 恭子
× 長谷川, 恭子
× Hasegawa, Kyoko
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究は、幼小接続の観点から、〈鑑賞〉とはどういう活動であるべきかについて検討するものである。我が国においては、学習指導要領および幼稚園教育要領において、〈鑑賞〉と〈表現〉の関連を持たせた指導が目指されてきている。このことは、どちらかといえば聴くことが主体となった活動に、歌唱などの表現活動を取り入れるという内容であると考える。しかし、鑑賞をより能動的な音楽活動として捉えるための観点として、表現活動の中で起こる〈鑑賞〉も重要であるという考察に至った。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | In this research, from the viewpoint of infant connection, we will examine what kind of activity should be < Appreciation>. In Japan, guidance is being aimed at giving an association between <Appreciation> and <Expression> in the guidelines for teaching and kindergarten education. I think that this is the content that incorporates expressive activities such as singing into activities that have become the subject of listening rather if anything. However, as a viewpoint to capture appreciation as a more active music activity, I came to think that <Appreciation> occurring in expression activities is also important. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
秋草学園短期大学紀要 号 35, p. 79-90, 発行日 2019-03-31 |
|||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0910-9374 |