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アイテム
デジタル社会における STEM 人材の多様性とイノベーション -理工系学部の「女子枠」選抜と女子大「工学部」設置の動きを通して-
https://akitan.repo.nii.ac.jp/records/2000005
https://akitan.repo.nii.ac.jp/records/20000052bdd3bcf-351e-4e0e-8fed-c3f04ed1f0b4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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40-5-信田.pdf (787 KB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
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公開日 | 2024-03-31 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | デジタル社会における STEM 人材の多様性とイノベーション -理工系学部の「女子枠」選抜と女子大「工学部」設置の動きを通して- | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Diversity and innovation of STEM human resources in a digital society Through the selection of “female quotas” in science and engineering faculties and the establishment of a “faculty of engineering” in women's universities | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | デジタル社会 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | STEM | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 女子枠 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | ポジティブ・アクション | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | digital society | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | diversity | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | female quotas | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | positive action | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
信田,理奈
× 信田,理奈
× Nobuta,Rina
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抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | デジタル化が進み、AI とジェンダーの問題が注目されるなか、大学では理系女子の拡大を図る取り組みがみられる。そこで本稿は理工系学部の「女子枠」選抜と女子大における「工学部」設置の動きを通して、STEM 人材の多様性をめぐる現状と課題を考察するとともに、デジタル社会における女性エンジニアのエンパワーメントについて展望した。その結果、ポジティブ・アクションとして特別選抜は許容されるが、「女子枠」という例示の妥当性や、二元化された性別が選択基準とされることにより、トランスジェンダー学生が不利益を被る可能性、「女子枠」で入学した者へのスティグマ防止と基準点の設定、時限的措置としての継続期間等、いくつかの課題を明らかにできた。そして、奈良女子大学とお茶の水女子大学が導く新たな「工学部」はリベラルアーツを特色とする「人や社会のための工学」であり、持続可能な社会をめざす SDGs の理念と重なる。これらの取り組みにより STEM 人材の多様性が進み、「文理」の視点と知見を備え持つ女性エンジニアの活躍が期待できる。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | As digitalization progresses and AI and gender issues attract attention, universities are making efforts to increase the number of women in science majors.Therefore, this article examines the current situation and issues surrounding the diversity of STEM human resources through the selection of “female quotas” in science and engineering faculties and the establishment of “faculties of engineering” at women's universities, and looks into the empowerment of female engineers in a digital society. As a result, special selection is allowed as a positive action, but transgender students may be disadvantaged due to the validity of the example of “female quota” and the selection criteria based on binary gender. Several issues have become clear, including gender, preventing stigmatization and setting a reference point for those who entered the school under the “female quota”, and how long it will last as a temporary measure. The new “Faculty of Engineering” led by Nara Women's University and Ochanomizu University is “engineering for people and society” with a liberal arts focus, which overlaps with the philosophy of the SDGs, which aims for a sustainable society. These efforts will increase the diversity of STEM human resources, and we can expect female engineers with the perspective and knowledge of the humanities and sciences to play an active role. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述 | 研究ノート | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 秋草学園短期大学紀要 号 40, p. 68-83, 発行日 2024-03-31 |
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ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0910-9374 |