WEKO3
アイテム
保育者養成校における充実した運動遊びの模擬保育に関する一考察 実践後の振り返りシートの作成に向けて
https://akitan.repo.nii.ac.jp/records/108
https://akitan.repo.nii.ac.jp/records/1086f9fae55-cded-43ba-a64c-d265f529cf76
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
37-8-塩崎 (805.6 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-04-22 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 保育者養成校における充実した運動遊びの模擬保育に関する一考察 実践後の振り返りシートの作成に向けて | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | A study on the practice of fulfilling simulated childcare for exercise at a childcare educational institution Toward to creation of a retrospective sheet after practice | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 運動遊び | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 模擬保育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 振り返り | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 保育者養成校 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Exercise | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Simulated childcare | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Looking back | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | Childcare educational institution | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
塩崎, みづほ
× 塩崎, みづほ
× Shiozaki, Mizuho
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本論文は、幼児の運動遊びの模擬保育における振り返りの活動に着目し、その方法と効果的な評価・コメントシートの作成について検討することを目的としている。模擬保育実践後、実践した学生は、仲間が撮影してくれた自分の実践動画、幼児役として活動を行なった学生の評価・コメントシート、担当教員の講評を踏まえてレポートにて省察した。授業のまとめとして、模擬保育の活動を振り返り、幼児の運動遊びのねらい、指導の際の大切にすべき事項等についてグループディスカッションを行った。模擬保育後の振り返りは非常に重要な活動であり、個人、グループ、全体での討議、さらには保育者役、幼児役それぞれの視点を踏まえ、丁寧に意見を共有することで指導者としての学びが深まることが確認された。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to discuss the methods and effective evaluation sheet for reflecting simulated exercise of children. I reflected on it after practicing mock childcare, the trainees who practiced it will report on their own practice videos taken by their peers, the evaluation / comment sheet of the students who acted as children, and the comments of the teacher in charge. As a summary of the lesson, we look back on the activities of simulated childcare and hold I evaluate trainees performance a group discussion on the aims of exercise for young children and important matters when teaching. Reflection is a very important activity, and it is possible to grow as a leader carefully sharing opinions based on individual, group, and overall discussions, as well as the perspectives of each of the instructors and children’s roles. |
|||||||||||
言語 | en | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 論文 | |||||||||||
書誌情報 |
秋草学園短期大学紀要 号 37, p. 94-106, 発行日 2021-03-31 |
|||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 0910-9374 |