@article{oai:akitan.repo.nii.ac.jp:00000084, author = {鳥海, 弘子 and 味田, 徳子 and Toriumi, Hiroko and Ⅿita, Noriko}, issue = {36}, journal = {秋草学園短期大学紀要}, month = {Mar}, note = {本論文の目的は保育者養成校の学生の予防接種歴・感染症罹患歴の現状の把握を行うこと及び、「子どもの保健」「子どもの健康と安全」の授業内容のあり方を検討することである。調査は保育者養成校にて「子どもの保健Ⅰ」「子どもの保健Ⅱ」「子どもの保健」を受講している学生を対象に自身の母子健康手帳を用いて質問紙調査を実施した。回答者は 272 人/294 人中、回答に不備のあるものを除き有効回答率は 92.5%であった。その結果、予防接種率は BCG 81.3%、麻しん 1 期 36%、風しん 1 期72.1%、MR 47.4%と予防接種により差があり、全体的に高い接種率ではなかった。そして、この授業で学びたい項目として、「子どもの病気」「アレルギー」「応急手当・救命処」置が多く選ばれていた。このことから、母子健康手帳の活用方法と感染症に対する意識を高めていく教授方法が必要であることがわかった。, The purposes of this thesis are to ascertain the present condition of the vaccination records and infection history of childcare training school students and study the state of the “children’s health” and “children’shealth and safety” classes. For the investigation, we conducted a survey using the Mother Child Health Handbooks of childcare training school students who had attended “children’s health 1”, “children’s health 2”, and “children’s health” classes. Among the 294 surveyed entries, 272 were effective, and survey entry effective rate was 92.5%. We removed the entries with incomplete answers. The result showed a difference in vaccination with a vaccination rate of 81.3% for BCG, 36% for measles dose 1, 72.1% for rubella dose 1, and 47.4% for MR. Overall, the vaccination rate was not high. And many of the students selected “childhood illness”, “allergies’, and “first aid and lifesaving treatment” as the subjects they wanted to learn in class. The result of this thesis indicated that it was necessary to improve the teaching methods for using of the Mother-Child Health Handbooks and raising awareness of infection history.}, pages = {117--128}, title = {保育者養成校の学生における感染症対策の現状から 「子どもの保健」「子どもの健康と安全」の授業内容の検討 ~母子健康手帳の学びを通して~}, year = {2020}, yomi = {トリウミ, ヒロコ and ミタ, ノリコ} }