@article{oai:akitan.repo.nii.ac.jp:00000082, author = {塩崎, みづほ and Shiozaki, Mizuho}, issue = {36}, journal = {秋草学園短期大学紀要}, month = {Mar}, note = {幼児期における身体表現遊びは子どもたちにとって楽しく、充実した活動であるが、言葉がけや指導の流れがわかりにくく、現場で実践する機会が少ない傾向が見られる。そこで、養成校において指導法の授業の充実や開発が求められると考える。そこで本研究では、指導ノートを活用した小グループでの指導実践を取り入れた授業を行い、学生の身体表現遊びの意識について調査し、指導法授業の開発の示唆を得ることを目的とした。結果として、身体表現遊びの指導のポイント、言葉がけの大切さ、題材を見つける力について学びが深まったこと、指導ノートを活用することで、指導の流れや言葉がけがスムースに行うことができるといったことが明らかになった。課題として、学生自身が表現するための体づくり、指導者として支援する力を養成する授業内容の再検討、指導ノートにおいては、具体的な言葉がけ事例の作成を行う必要があることが明らかになった。, Playing body expression in early childhood is a fun and fulfilling activity for children, but it is difficult to understand the flow of words and instruction, and there are few opportunities to practice it on site. Therefore, it is important to improve and develop teaching methods at training schools, and in this study, we conducted a class that incorporated teaching practice in a small group using instructional notes, and investigated students' awareness of body expression play. The purpose was to get suggestions for the development of teaching methods classes. As a result, learning about the teaching points of body expression play, the importance of wording, the ability to find the subject has deepened, and the use of instructional notes enables smooth instruction flow and speaking. As a task, it became clear that it was necessary to create examples of specific words in the creation of a body that students can express themselves, a re-examination of lesson content that fosters the ability to support as an instructor, and instruction notes .}, pages = {91--102}, title = {身体表現遊びの指導ノートを活用した指導法の授業の成果}, year = {2020}, yomi = {シオザキ, ミヅホ} }