@article{oai:akitan.repo.nii.ac.jp:00000139, author = {松木, 久子 and Matsuki, Hisako}, issue = {39}, journal = {秋草学園短期大学紀要}, month = {Mar}, note = {2018(平成 30)年 4 月からは小学校において、2019(平成 31)年4月からは中学校において道徳が特別の教科として指導され始めている。「教科化」された道徳教育の指導において、過去を顧みることによって今後、受け継いでいくべき価値観について考察する。1945(昭和 20)年 8 月15 日の敗戦を得て、その後、日本は自由や民主主義そして平和国家として戦後 70 年以上にわたって歩んできた。その意味を再度、問い直すべき時期を現在の日本は迎えていると考える。, The moral education have begun teaching as a special subject at public elementary schools since in 2018 and at public junior high schools in 2019 in Japan.But there are still the yeas and nays, so I will have a rethink on the values taken fromthe postwar in Japan. Because we Japanese accepted the prewar mistakes and agreed to the freedom, democracy, pacifism and so on. Right here, we Japanese have a turning point so we will have to reconsider the postwar values again and again., 論文}, pages = {47--59}, title = {道徳の教科化において受け継がれるべき価値観に関する考察}, year = {2023}, yomi = {マツキ, ヒサコ} }