@article{oai:akitan.repo.nii.ac.jp:00000125, author = {塩崎, みづほ and 長谷川, 恭子 and Shiozaki, Mizuho and Hasegawa, Kyoko}, issue = {38}, journal = {秋草学園短期大学紀要}, month = {Mar}, note = {本論文は、身近なものを使った表現活動の授業実践を通し、題材選びの視点への気づきに繋がり、ICT を活用できる活動であるかについて学生の感想を通して考察し、授業内容改善への一資料とすることを目的としている。身体表現での動きのスケッチ、音楽表現で動きやテーマにあった音づくり、そして音と動きを合わせた作品発表会、最後に発表作品の動画制作までを実践した。学生の授業後の感想から、本授業内容は、題材を自ら探し、選んで活動することから題材選びの視点に繋がること、主体的な学びへと導くこと、仲間と共に実践することによる協働的な活動であり、学生にとって効果的な内容であることがわかった。また、ICT の活用にも繋がる可能性を持っている活動であることも見出すことができた。, This paper concerns a way to improve the lesson content through the classroom practice of expression activities using familiar things.It is intended to develop an awareness of a perspective of subject selection and consideration of whether something is an activity that can utilize information and communication techanology(ICT). The purpose is to provide a reference for future projects. We practiced sketching movements involved in physical expressions and creating sounds that match movements and themes with musical expressions. Works were then presented that combined these elements and videos were made of the presented works. From the impressions of the students after the lesson, the content of the lesson was collaborative in that students searched for subjects by themselves and performed ones they selected which led to a perspective for selecting a subject and encouraged independent learning, followed by an actual performance with fellow students.It turned out to be an effective activity for the students., 論文}, pages = {29--41}, title = {保育者養成校における音楽・身体表現の授業内容における実践研究1 ―身近なものを素材とした表現活動―}, year = {2022}, yomi = {シオザキ, ミヅホ and ハセガワ, キョウコ} }